Zakelijke vlogs
Video

Zakelijke vlogs

86 Lessen Gemiddeld

Over deze training

In deze module vind je heel veel zakelijke vlogs die we afgelopen jaren hebben opgenomen en nog steeds actueel zijn. Laat je inspireren.

Is het onderwerp niet interessant? Klik dan direct door naar de volgende. Veel plezier!

Bekijken

Inhoud training

Bonusmateriaal

Start 6 Lessen

Een Nieuwe start

Na een jaar vloggen werd het tijd om verder te gaan professionaliseren. We zijn reuze benieuwd wat jullie er van vinden. Laat een commentaar achter op YouTube, LinkedIn, Facebook of Instagram. In deze vlog vertel ik 4 dingen die nodig zijn om een nieuwe start te gaan maken. Bijvoorbeeld een sportief doel of het starten van een nieuw bedrijf.

Wees een VIP Zeer interessant persoon

In deze vlog behandel ik kort wat een VIP is en hoe jij dat ook kunt zijn. Met deze 4 tips ben je vanaf vandaag een VIP. Wordt wie je bent: Wees een VIP.

Mijn grootste fout

In deze video vertel ik over mijn grootste fout in de laatste 30 jaar van mijn ondernemerschap. Heb ik ze dan allemaal al gemaakt? Of is er nog ruimte voor meer fouten of leermomenten. Bekijk de video en dan weet je meer.

Vertrouwen of controle?

Vertrouwen is goed, dat is een goed uitgangspunt. Het is goed om je personeel te vertrouwen, om vertrouwen te hebben in je leveranciers en het vertrouwen te hebben dat je opdrachtgevers op tijd aan je betalen. Controle is goed. Ook is het goed om regelmatig de boel te controleren. Dot houd jou en je bedrijf scherp en dat is dus ook gewoon verstandig. Controle is beter. Ook dit is waar. Wanneer je gaat controleren om te complimenteren dan is controleren ineens niet zo defensief meer. Je hebt meer aandacht voor bijvoorbeeld je personeel en dan zie je ook vaker dat ze iets goeds doen. Dat is dan een prima moment voor een compliment. Vertrouw en controleer. Wanneer je het beste uit deze twee haalt dan is dat goed voor je bedrijf en uiteindelijk ook voor je personeel en jezelf.

Ik word maar 50. Dus?

In deze video leg ik uit waarom ik dacht dat ik maar 50 jaar zou worden en wat er gebeurde toen het eindelijk zo ver was. Ben je benieuwd wat er op mijn bucket list stond en staat wat ik nog wil gaan doen en hoe ik die wil gaan waarmaken? Ik denk dat ik ouder word dan 50 jaar, maar toch houd ik er rekening mee.

5 Miljoen gewonnen wat zou jij ermee doen?

Stel dat jij afgelopen week 5 miljoen had gewonnen, wat zou je dan doen? In deze video bekijk ik deze mogelijkheid van verschillende kanten. Als je zo'n bedrag zou winnen, dan zou je toekomst er wellicht anders uit zien of toch niet? Wat zou jij dan doen of laten?
Bonusmateriaal

Wakker liggen van... 4 Lessen

Wakker liggen van personeel

Lig jij er regelmatig wakker van dat je met je bedrijf niet de juiste mensen kunt vinden? In deze eerste video in een serie van 4 video’s over wakker liggen gaat het over de zorgen van een ondernemer over het vinden van goed personeel. Waar moet je zoeken? En als je dan een sollicitant hebt en je twijfelt toch, wat dan? Of is het inhuren van personeel of het uitbesteden van het werk een oplossing? Lukt dit alles niet wat moet je dan? Als je met de kloten voor het blok zit komen misschien wel de beste innovatieve ideeën naar boven. Want te lang wakker liggen is niet plezierig.

Wakker liggen van balans werk-privé

Bedrijfsbelang gaat boven persoonlijk belang. Deze uitspraak deed ik lange tijd in mijn bedrijven. Maar wat als je balans tussen werk en privé niet goed is, wat gebeurt er dan? In deze video vertel ik wat over deze balans. Ik geef aan wat je wellicht zou kunnen verbeteren en waarom je dat zou doen. Natuurlijk zijn deze lessen ook zelfreflectie, want ik heb er ook al vaak van wakker gelegen. Ik wens je wijsheid en een fijne dag!

Wakker liggen van liquiditeit

Je kunt er wakker van liggen als je je leveranciers niet meer (op tijd) kunt betalen. Wat nu? Het kan zijn dat je te weinig geld op de bank hebt staan, maar hoe komt dat? Komt dat door niet betalende debiteuren, of betalen ze veel te laat? Het kan ook zijn dat je kosten nu veel hoger zijn geworden, maar stijgen je baten eigenlijk wel mee? Het kan ook zijn dat je te weinig liquiditeit hebt omdat je bedrijf zo snel groeit. Heb je dan een luxeprobleem of aandachtsprobleem? Wat doe jij aan te lang wakker liggen van liquiditeit?

Wakker liggen van personeel behouden

Je had het goed geregeld dacht je, maar toen nam je beste kracht toch ontslag...... Hoe ga je eigenlijk om met specialistische kennis binnen je bedrijf? Vind je dat alles dichttimmeren met studieovereenkomsten een oplossing is? Aan het eind vertel ik je wel zou moeten doen om je personeel te behouden. Ik wens je nog een fijne dag!!
Bonusmateriaal

Reis van de Ondernemer 4 Lessen

Ondernemer, waar doe je het voor? RVDO-1

Weet je nog, die tijd dat je net voor jezelf begon? Wat wilde je toen bereiken? Kijk dan eens naar mijn video hoe ik dat beleefde. Ik vertel je hoe het bij mij begon. Wat er gebeurde toen het serieus werd en ik investeringen moest doen en personeel aan ging nemen. En wat er gebeurde toen we in de "flow" kwamen. Ook in mijn loopbaan vroeg ik mij vaak af wanneer ik tevreden was en waar ik het allemaal voor deed. Als je eens verder hier over wil praten dan weet je mij te vinden. Ik wens je nog een fijne dag!! Wil jij een deelnemen aan mijn GRATIS workshop ""De reis van de Ondernemer"? neem dan contact met mij op. Deze workshop zal je inzicht geven in waar je nu staat als ondernemer, in welke fase je onderneming zich bevind en stelt je vervolgens in staat goede keuzes te maken in hoe je (verder) kunt groeien.

Het geluksmoment van een ondernemer RVDO-2

Wat is nu je ultieme geluksmoment van jou als ondernemer? Waarom startte jij je bedrijf? Kijk dan eens naar mijn video hoe dat bij mij ging. Tja, wanneer was ik nu echt tevreden? Ik vertel je een paar ultieme geluksmomenten van mij als ondernemer. Wil jij een deelnemen aan mijn GRATIS workshop ""De reis van de Ondernemer"? neem dan contact met mij op. Deze workshop zal je inzicht geven in waar je nu staat als ondernemer, in welke fase je onderneming zich bevind en stelt je vervolgens in staat goede keuzes te maken in hoe je (verder) kunt groeien.

Ben ik nu een ondernemer of manager? RVDO-3

Ben jij de laatste tijd alleen nog maar bezig met managen en niet meer met het ondernemen en beleef je daar geen plezier aan? In deze video vertel ik wat ik wilde zijn en wat ik wilde doen. Maar het sloop er langzaam in, tot ik merkte je dat ik het niet leuk meer vond. Wat moet je dan gaan doen?? Je bent ondernemer, ga ook weer ondernemen! Wil jij een deelnemen aan mijn GRATIS workshop ""De reis van de Ondernemer"? neem dan contact met mij op. Deze workshop zal je inzicht geven in waar je nu staat als ondernemer, in welke fase je onderneming zich bevind en stelt je vervolgens in staat goede keuzes te maken in hoe je (verder) kunt groeien.

Ik verkoop mijn onderneming RVDO-4

Diverse keren in mijn leven heb ik één of meerdere bedrijven verkocht. Was dat altijd succesvol? Kijk in de volledige video hoe dat bij mij ging. Wil jij een deelnemen aan mijn GRATIS workshop ""De reis van de Ondernemer"? neem dan contact met mij op. Deze workshop zal je inzicht geven in waar je nu staat als ondernemer, in welke fase je onderneming zich bevind en stelt je vervolgens in staat goede keuzes te maken in hoe je (verder) kunt groeien.
Bonusmateriaal

Vakantie en een goede pitch maken 4 Lessen

Had ik jou maar eerder ontmoet

Heb jij dat ook wel eens bij sommige mensen of bedrijven, zo van: Had ik jou maar eerder ontmoet? Ik geef je een inkijk in mijn eigen praktijk. Iedere ondernemer heeft recht op zijn eigen fouten, maar soms wenste je wel dat je die mentor eerder had ontmoet. Zo had ik zo graag gewild dat ik de workshop "De reis van de ondernemer" van de GrowthFactory eerder had gevolgd, zodat ik de verkoop van mijn bedrijven wellicht op een andere manier had gedaan. Wil je eens tegen een andere ondernemer aanpraten? Het eerste Mentorgesprek doe ik vrijblijvend. Als de klik er is en ik bied je toegevoegde waarde, dan kunnen we verdere afspraken maken. Kom gerust eens langs voor een kop koffie.

Vakantiestress, wat doe je eraan?

Heb jij last van vakantiestress? Dat je bijvoorbeeld de eerste dagen van je vakantie op gang moet komen. In deze video vertel ik je hoe ik hiermee omga. Een goede voorbereiding is het halve werk en neem afstand en geniet daar ook van! Tja en neem je wel of geen zakelijke inspiratiebronnen mee? Overleg daarnaast met elkaar en doe allemaal wat je echt leuk vind (voor zover mogelijk natuurlijk). Fijne vakantie toegewenst

Goede voornemens na de vakantie

Het is nooit te vroeg voor goede voornemens. Naast Oud en Nieuw is de vakantie voor mij ook altijd een ijkpunt om met goede voornemens te starten. In deze video vertel ik je hoe ik dat doe. We stellen de goede voornemens namelijk vaak uit. Ik vertel je hoe je dat kunt voorkomen en wat mijn goede voornemen voor na mijn vakantie is.

Een goede pitch, hoe geef je die?

Veel ondernemers vinden het moeilijk om een goede Pitch te geven. Bijvoorbeeld op een ondernemersmeeting. In deze video geef ik je een paar tips. Het is dan belangrijk om te weten wie je doelgroep is, wie zit er in de zaal? Doe ter plekke vooral wat bij jou past, aap niet na. Oefening baart kunst, dus oefen, oefen, oefen vooraf. We willen vaak wel de sterspeler zijn, maar niet de training ervoor verrichten. Nou, dat gaat niet. EN als je dan gaat pitchen: Neem je ruimte en wees vooral jezelf, dan zal je pitch het beste overkomen. Wil je dat ik je pitch eens aanhoor en je tips geef? Wil je eens diverse pitchen maken, oefenen en beter maken?
Bonusmateriaal

Hoe doe ik dingen 1 4 Lessen

Sponsoring is pure marketing

Nu het “weer beter gaat” met de economie zullen veel ondernemers weer de vraag krijgen of ze willen sponsoren. Hoe kun je daarmee omgaan? In deze video geef ik je een paar tips. Ik leg uit wat de technische betekenis van sponsoring is. Daarna vertel ik wat je zoal kunt doen en wat dat dan teweeg kan brengen. Het is goed om je af te vragen wat je wil bereiken en wat je wil uitstralen. Is sponsoring dan pure marketing? Kijk tot het eind wat ik hier van zeg.

Wel of geen stropdas om?

In december 1998 deed Prins Claus zijn stropdas af en gooide hem op de grond. Nu, in 2019, vind ik het wel weer wat hebben om de stropdas te dragen. Wat vind jij daarvan? Wie draagt er tegenwoordig nog een stropdas? Zijn dat alleen maar staatshoofden en parlementariërs zoals Premier Rutte? Nog wel..... Waarom draag ik hem nu? Die vraag stel ik mij het laatste jaar steeds meer. Wanneer zou jij hem wel gaan dragen? Moet hij af of mag hij blijven? De vraag aan jou is ook of je vind dat ik geen stropdas meer moet dragen (inde video's) of dat jullie toch vinden dat hij eigenlijk wel mag blijven?

Rechtbank of mediation

Vroeger dacht ik dat als je een zakelijk geschil had, je het beste naar de rechter kon gaan. Nadat ik mij verdiept had in wat mediation is en hoe het werkt weet ik wel beter. In de video bespreek ik wat mediation eigenlijk is. Wat doe je als je een zakelijk geschil hebt? Welke stappen neem je? Gelijk hebben en gelijk krijgen? We weten dat hier soms een groot verschil tussen zit. Mijn ogen werden geopend toen ik de opleiding tot mediator deed. Ik vond het geweldig en nog steeds. Tja, en als je naar de rechter gaat, dan stuurt de rechter je toch de gang op. Zo is het cirkeltje naar mediation dan weer rond.

Balans tussen nieuwe en bestaande klanten

Het is voor een ondernemer best wel moeilijk om een goede balans te vinden tussen de tijd die je aan hen besteed en zou moeten besteden. Herken je dat? We doen namelijk heel veel moeite om een nieuwe klant binnen te halen. En tijdens de eerste levering, het eerste jaar, dan blijft de aandacht wel. Maar dan moet je op zoek naar nieuwe klanten, en daar verslapt je aandacht naar je (dan) bestaande klant. Een paar ideeën: Kijk eens of je juist meer omzet kunt halen bij je bestaande klanten. Daar heb je immers het vertrouwen al van gewonnen. En praktisch: Blok gewoon tijd in je agenda voor je bestaande klanten en houd je eraan.
Bonusmateriaal

Hoe doe ik dingen 2 4 Lessen

Tevreden

Laatst had ik een gesprek met een succesvolle ondernemer. Hij zei dat hij tevreden was en dat dit ook zijn uitgangspunt was. Hoe kijk jij daar eigenlijk tegenaan? In deze video vertel ik hoe dat bij mij was en nu is. Van nooit tevreden naar eindelijk rust!, dat zou er volgens sommigen op mijn grafsteen komen te staan. Ik was nooit tevreden met wat ik had, omdat ik van mening was dat het altijd beter kon. Afgelopen week sprak ik een ondernemer die tevreden zijn als uitgangspunt had, maar niet als doel. Dat vond ik wel mooi. Waarom was ik dan eigenlijk nooit tevreden? Vroeger was het nooit genoeg, het kon altijd beter. De rol van mijn opvoeding is hier groot geweest. Toch leerden we vroeger: Tel je zegeningen, wees meer tevreden. Naarmate ik ouder word merk ik dat ik dat steeds meer ben gaan doen.

Auto, statussymbool of noodzaak

Ondernemers worden er nog wel eens van verdacht dat ze in grote en dure auto’s rijden, maar is dat ook zo? Ik loop eens de lijst van auto met je door die ik in de afgelopen 32 jaar heb gereden. Ik ben altijd al gek van auto’s geweest. Als we vroeger naar de kerk gingen dan noemde ik van alle auto's de merknamen moeiteloos op. Mijn eerste auto was een rode Volkswagen Sirocco. Die kreeg ik van mijn stageboer en was helemaal verrot, maar die hebben we toen helemaal opgeknapt. Wat een fijne auto. Toen ik later groot werd had ik vele Volkswagen en Opel's en later werden dat BMW's , Volvo's en uiteindelijk een Porsche. Kijk en luister maar eens waarom. Is een auto dan meer statussymbool dan noodzaak. Soms wel, maar soms ook niet.

Welke rechtsvorm kies je?

Toen ik ondernemer werd op mijn 19e jaar begon ik met een eenmanszaak. Al snel werd dit omgezet naar een BV. Maar welke vormen zijn er nog meer en welke kies je en waarom? Als je een bedrijf begint id de rechtsvorm Eenmanszaak een mooi uitgangspunt. Wanneer je later om welke reden dan ook gaat samenwerken met anderen dan is het goed om over de keuze van rechtsvorm na te denken. Een keuze om te wijzigen kan ook zijn fiscale redenen of vanwege aansprakelijkheden. Laat je sowieso regelmatig eens goed en volledig informeren, ook al ben je verder onderweg als ondernemer. Wil je hier als ondernemer eens verder over praten dan drink ik graag een kop koffie met jou.

Ik ken jou nog nergens van

Soms hoor ik mensen over LinkedIn zeggen: Ik link alleen met mensen die ik ken of die ik in het “echt” ontmoet heb. Ze gebruiken LinkedIn als een adresboek. Prima, maar hoe doe ik het? Hé, jou ken ik nog nergens van. Die leus kwam ik een poos geleden tegen op een poster van Loesje. Wat mij betreft een openingszin om nieuwe mensen aan te spreken en te leren kennen. Zo bied LinkedIn ook de mogelijkheid om je netwerk te vergroten, maar veel mensen doen krampachtig over het toelaten van nieuwe mensen in hun (LinkedIn)netwerk. Waarom? Ze willen je leren kennen. Is dat fout? Of ben je niet interessant genoeg om te leren kennen? Ik zou dus zeggen, neem anderen niet kwalijk dat ze actief zijn en wees een beetje tolerant. Je hoeft niet iedereen te accepteren, maar je zit toch zelf ook niet voor niets op dit netwerk? En ja, jij wilt waarschijnlijk het liefst offline contact, maar wat wil jouw klant (van morgen)?
Bonusmateriaal

Hoe doe ik dingen 3 4 Lessen

#doenwatkan

Het was in 2013 dat ik in een bijeenkomst van ondernemers, onderwijs en overheid was en ik de aanwezigen opriep om vanaf nu eens te doen wat er kan ipv denken in problemen. Zo ontstond #doenwatkan. Het is zo vertrouwt om te denken in problemen. Beren op de weg die zien we maar al te snel (graag?). De drie O’s, Overheid, Onderwijs en Ondernemers, dat zijn verschillende culturen. En zoals mijn moeder vroeger altijd zei: "Twee geloven op één kussen, daar …." Tot slot vertel ik in deze video wat het geheim was van #doenwatkan.

Hoe plan ik mijn tijd?

Het is voor een ondernemer best wel moeilijk om je tijd goed in te plannen door de week. Vooral als je nog erg IN je bedrijf aan het werk bent. De dagen vliegen voorbij en hoe vaak vraag je je dan af als je avonds naar huis rijd: Wat heb ik vandaag eigenlijk gedaan? Hoe kun je dit veranderen? 1. Hoeveel tijd besteed je aan welke werkzaamheden? Inventariseer dit eens, zodat je in ieder geval weet waar je mee bezig bent. Je zult er vast van schrikken. 2. Moet ik dit nu doen? Deze vraag kun je vervolgens stellen bij alle werkzaamheden die je doet, waarbij je bij elk woord de klemtoon kunt leggen. Mooie vraag he? 3. Maak blokken in je agenda voor de werkzaamheden die jij zelf wilt (blijven) doen, communiceer ze in je bedrijf zodat iedereen weet wanneer ze je kunnen benaderen voor welke zaken en houd je jezelf er vervolgens aan, zodat je betrouwbaar bent naar jezelf, je gezin en naar je bedrijf. Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad. Mocht je nog eens verder willen praten hierover, dan weten jullie mij te vinden.

Gezond, maar arm

Dat is vaak wat ondernemers tegen elkaar zeggen als iemand aan je vraagt: Hoe is het? Dat arm zijn, dat valt vaak nog wel mee. Maar dat gezond zijn, dat valt nog wel eens tegen. Wat doet een ondernemer om gezond te worden, te zijn of te blijven. Als je gezond bent, dan ben je rijk!, dat zei mijn vader altijd toen hij nog leefde. Ondernemers nemen vaak geen tijd voor hun lichamelijke gezondheid en ook hun geestelijke gezondheid krijgt vaak te weinig aandacht. We hebben het te druk om gezond te worden of te blijven. Maar, als jij er niet meer bent beste ondernemer, wat gebeurt er dan? Wie zorgt er dan voor je personeel en wie zorgt er voor je gezin? Jij in ieder geval niet meer. Dus neem je gezondheid serieus en doe er wat aan als het moet of kan.

Q4, de laatste loodjes

We zitten inmiddels een paar weken in Q4 van 2019. Zijn we bezig met de laatste loodjes of word je juist blij van dit kwartaal? Ik vertel je in deze video hoe ik dit vaak ervaren heb. Elke keer in Q4 kom je erachter dat de tijd vliegt. Is Q4 bepalend voor je jaar en is je omzet erg branchegebonden? Ik zeg wel eens: Een goede dag maakt nog geen goede week, een goede week maakt nog geen goede maand, een goede maand maakt nog geen goed kwartaal en een goed kwartaal maakt nog geen goed jaar en vice versa natuurlijk. Ik wens je in ieder geval een een goed Q4 toe en hoop dat je gehele jaar goed was
Bonusmateriaal

Hoe doe ik dingen 4 5 Lessen

Nooit te oud..

Er zijn een hoop spreekwoorden en gezegden rondom ouderdom. Een hele opbouwende spreuk over ouderdom is: "Je bent zo oud als je je voelt". Dat zeggen we dan tegen elkaar dat we eigenlijk toch niet zo oud zijn en dat we o zo fit zijn hahahahaha. Maar helaas, ouderdom komt met gebreken. Nog niet zo lang geleden zei ik tegen mijn partner dat ze er toch rekening mee moest gaan houden dat ik ouder word. Alles kost me iets meer tijd en het gaat allemaal wat langzamer. Ik kan nog staand mijn sokken aantrekken, maar af en toe komen de pijntjes toch aan het licht. En herinnert u zich deze nognognog? Je bent nooit te oud om te leren. En dat is ook zo. Dat geldt in deze tijd van een leven lang leren voor je werknemers, maar ook voor jou als ondernemer.

Adverteren op social media

Als je een beetje actief bent op social media, dan zul je inmiddels al vaak benadert zijn om te gaan adverteren. Ik heb daar een paar leuke anekdotes met mee gemaakt. Gebruik jij advertenties op social media zoals LinkedIn, Facebook en Instagram om te groeien met je bedrijf? De juiste doelgroep bepalen kan inmiddels al met bijvoorbeeld targeting via LinkedIn en Facebook. Zo schiet je niet meer met hagel, maar iets meer met scherp. Hoeveel klanten heb jij al gekregen via adverteren op social media? Er zijn tegenwoordig ook steeds meer "specialisten", die je willen helpen. Jonge gasten die zelf helemaal geen volgers of contacten hebben, maar wel jou vertellen hoe het moet. Deze mensen willen ook geen live contact (afspraak) meer, maar alleen online. Ben ik dan zo af en toe dan toch te veel van de oude stempel met mijn offline netwerken?

Waarom zou iemand voor jou kiezen?

Als deze vraag gesteld word dan beginnen de meeste ondernemers op te sommen hoe goed hun product of dienst wel is en wat de USP’s van het bedrijf zijn. Maar zijn dat de redenen waarom een klant uiteindelijk voor jou gaat kiezen? Aan de hand van een voorbeeld leg ik uit hoe dat dan gaat in de praktijk. Als we jouw pitch gaat bekijken vanuit de ogen van de klant, waar ligt dan het onderscheid? Niemand zal zeggen dat hij een waardeloos product heeft of dat zijn personeel niet goed is opgeleid. Of dat je niet innovatief bent en je distributiekanalen niet goed werken. Of dat je veel te duur bent....... Nee, in de ogen van de klant vertellen alle verkopers wel een beetje hetzelfde. Dus je zult zelf het verschil moeten maken. Het onderscheid ligt bij jou! Leg dus bij je gesprek de focus op waar je zelf invloed op hebt! Wees oprecht geïnteresseerd om je gesprekspartner te helpen. En doe dat met al je vakkennis, je vakkunde en enthousiasme. Daarmee vergroot je de kans dat ze voor jou gaan kiezen.

Met wie doe jij graag zaken?

In jouw zakelijke netwerk heb je vast bepaalde mensen of types waar jij het liefste zaken mee doet. Dat zijn de mensen waarmee je een echte "klik" hebt. En wat is dat dan? Die klik, dat is een gevoel. Je kunt het niet vastpakken, maar als het er is dan weet je het. En waar zit de gunning? Er komt het beste gunning tot stand als er een klik is, als er vertrouwen is. En dat heeft vaak niets met prijs of andere objectieve zaken te maken. Wie is verantwoordelijk voor de totstandkoming van die klik? Je kunt de bal wel bij de ander neerleggen maar begin zelf. Begin met oprechte interesse in je gesprekspartner en maak de keuze om de ander echt te willen helpen. Dan gaat die ander heel graag zaken met jou doen! Ik ben benieuwd wie het aandurft om komende week eens blanco de gesprekken in te gaan met een prospect of klant. Wil je eens laten weten hoe dat ging?

Vooroordelen overboord

Wat zitten we als mens toch vaak vol van vooroordelen over anderen. Om daar vanaf te komen, dat is nog niet zo gemakkelijk. We hebben een groot scala aan vooroordelen op basis van geslacht, ras, geaardheid en ga zo maar door. Dit zijn vaak oordelen op basis van wat je ziet. Maar zoals ik zo vaak tegen mijzelf en anderen zeg: Geloof niet alles wat je denkt, want je zit er zo vaak naast. Besluit om toleranter te worden. Zowel voor jezelf als ook voor die ander. Want je weet vaak niet hoe het zit. En als je toleranter word dan gaat je hart weer open en word je een leuker en mooier mens.
Bonusmateriaal

51 ondernemerslessen 51 Lessen

Ik heb een droom! | Vlog #1 Cor Spronk

Ik heb een droom!!! Zakelijke vlog over jouw persoonlijke invloed op je communicatie en sales.

Vandaag is de 1e dag van de rest van je leven | Vlog #2 Cor Spronk SB&A

Vandaag is de 1e dag van de rest van je leven, dus het is nog niet te laat om dingen anders te gaan doen.

Miscommunicatie | Vlog #3 Cor Spronk SB&A

Communicatie is het moeilijkste wat er is, maar wat kun jij er aan doen?

Je bent toch geen bank? | Vlog #4 Cor Spronk SB&A

Grote bedrijven maken er een potje van. Ze betalen veel te laat en jij speelt voor bank. Maak vandaag een start om goede afspraken met je klanten te maken.

Enthousiasme werkt!! | Vlog #5 Cor Spronk SB&A

Met wie doe jij liever zaken? Met die chagrijn of met die persoon die enthousiast is?

Moet ik dit nu doen? | Vlog #6 Cor Spronk SB&A

Timemanagement is moeilijk. Deze vlog behandelt een vraag die je bij elke taak jezelf kunt stellen. Over dit onderwerp kan Cor komen spreken op een bijeenkomst van ondernemers. Hij neemt je dan mee in de struggle van elke dag en hoe hij hier succesvol stappen nam om niet elke dag weer aan het einde te denken: Wat heb ik eigenlijk vandaag gedaan. Nee, met zijn handvatten voelt het opgeruimd in je doen en laten, in je hoofd en dat straalt uit naar de gehele organisatie.

Van AVG naar AIV | Vlog #7 Cor Spronk SB&A

Welke risico's loop je als leverancier of onderaannemer als je (klakkeloos) akkoord gaat met de algemene inkoopvoorwaarden van je klant/opdrachtgever? Maak werk van je contracten. Lees eerst goed de AIV van je opdrachtgever, ga in gesprek en teken alleen iets waar je 100% achter kunt staan.

Ga staan en val op! | Vlog #8 Cor Spronk SB&A

Van "Vallen is niet erg, als je maar weer opstaat" naar "Ga staan en val op!" Een paar lessen van 30 jaar ondernemerschap.

Genieten van .. | Vlog #9 Cor Spronk SB&A

Je kunt genieten van een heerlijk glaasje wijn of een goede warme maaltijd. Maar waar ik ook van kan genieten is van inspirerende mensen. Ik stel je er drie voor.

Kleren maken de man | Vlog #10 Cor Spronk SB&A

Hoe vaak is het zo dat we iemand in een hokje stoppen door hoe hij eruit ziet? Hij zal wel zo of zo zijn? Maar vaak weten we het niet. We weten niet hoe het zit. We zitten vol vooroordelen over anderen en dit belemmert ons om een goede contactkwaliteit op de bouwen.

Intrinsieke motivatie | Vlog #11 Cor Spronk SB&A

Intrinsieke motivatie komt van binnenuit, vanuit je hart. Als je intrinsiek gemotiveerd bent voor je werk als dat je dat voor bijvoorbeeld je hobby bent, dan wordt het leven er een stuk leuker op. Ik wens je dat toe.

In gesprek met Eva | Vlog #12 Cor Spronk SB&A

In deze vlog interview ik Eva Vanbijlevelt. Op dit moment de meest markante ondernemer van Dronten. Hoe knap is het als een ondernemer zich kwetsbaar opstelt. Kijk tot het eind met mooie quotes!!

Ondernemerschap 1 | Vlog #13 Cor Spronk SB&A

Dit is de 1e vlog over ondernemerschap in een reeks van 5. Hoe zet ik een onderneming op of hoe bouw ik een onderneming verder uit. Gebruikmakend van het boek "De One minute Ondernemer" van Ken Blanchard.

Ondernemerschap 2 | Vlog #14 Cor Spronk SB&A

Dit is de 2e vlog over ondernemerschap in een reeks van 5. Hoe zet ik een onderneming op of hoe bouw ik een onderneming verder uit. Gebruikmakend van het boek "De One minute Ondernemer" van Ken Blanchard.

Ondernemerschap 3 | Vlog #15 Cor Spronk SB&A

Dit is de 3e vlog over ondernemerschap in een reeks van 5. Hoe zet ik een onderneming op of hoe bouw ik een onderneming verder uit. Gebruikmakend van het boek "De One minute Ondernemer" van Ken Blanchard.

Ondernemerschap 4 | Vlog #16 Cor Spronk SB&A

Net iets meer doen!! Dit is de 4e vlog over ondernemerschap in een reeks van 5. Hoe zet ik een onderneming op of hoe bouw ik een onderneming verder uit. Gebruikmakend van het boek "De One minute Ondernemer" van Ken Blanchard.

Ondernemerschap 5 | Vlog #17 Cor Spronk SB&A

Pas op wanneer je groeit! Dit is de 5e vlog over ondernemerschap in een reeks van 5. Hoe zet ik een onderneming op of hoe bouw ik een onderneming verder uit. Gebruikmakend van het boek "De One minute Ondernemer" van Ken Blanchard.

Vakantie | Vlog #18 Cor Spronk SB&A

Wat doe jij met je vakantie? Wat zijn de do's en wat zijn de don'ts? Dat bepaal je natuurlijk zelf. Ik geef je wat tips die voor mij wel en niet werkten.

Netwerken | Vlog #19 Cor Spronk SB&A

Netwerken is net werken Netwerken, waar doe ik dat en wat levert het je op? Doe je alleen online netwerken via bijvoorbeeld LinkedIn of sluit je je bij een regionale bedrijvenkring aan of ga je voor een branchegerichte netwerkgroep? Of allebei. Zakenrelaties leren kennen en gekend worden.

Visitekaartjes | Vlog #20 Cor Spronk SB&A

Visitekaartjes Leven we nog in een tijd van papieren visitekaartjes? Vroeger, nou ja vroeger, was het papieren visitekaartje bijna een afspiegeling van je imago, maar tegenwoordig gaat bijna alles digitaal. Had ik een jaar geleden het gebruik van papieren visitekaartjes afgeschaft, ik ben er nu toch weer aan begonnen. Kijk en luister naar mijn vlog waarom. Hoe denk jij over papieren visitekaartjes?

In gesprek met Ynte | Vlog #21 Cor Spronk SB&A

In deze vlog interview ik Ynte Kingma uit Dronten. Met zijn bedrijf AVPRO is hij nu 40 jaar actief in Dronten en ver daarbuiten. Wat zo knap is aan, de zeer bescheiden, Ynte is dat hij en zijn bedrijf gaan voor continuïteit. Zijn bedrijf kent eigenlijk geen diepe dalen en ook geen hele hoge pieken. Daarnaast is Ynte zeer maatschappelijk betrokken. Naast interne stagiaires is hij ook extern altijd zeer behulpzaam met AVmiddelen bij de meeste evenementen in de Gemeente Dronten zoals de Intocht van Sinterklaas en de SamenLoop voor Hoop in Dronten.

Ik stop ermee | Vlog #22 Cor Spronk SB&A

Er zijn vele soorten van verslaving. Gokverslaving, drankverslaving, werkverslaving en nicotineverslaving. Die laatste heb ik vorige week op stop gezet. Ik heb definitief een streep gezet door deze verslaving en er komt nooit meer nicotine in mijn lichaam. Met behulp van de cursus "Ikstopermee" is me dit gelukt. Is het gemakkelijk om te stoppen met een verslaving? Nee. Wil en ga ik het volhouden? Ja Als jij ook gestopt bent met een verslaving of dat wil gaan doen zeg ik tegen je: Je kunt het als je het wil, maar het is om de drommel niet gemakkelijk.

Focus houden | Vlog #23 Cor Spronk SB&A

Focus houden is belangrijk, maar ook soms moeilijk. Zeker als je een brede interesse hebt en snel kansen ziet. Echter als je goed de focus houd, zul je jouw doelen eerder bereiken. Dus, koppie erbij houden en je agenda in de gaten houden. Beheers je agenda en laat je agenda niet over jouw heersen.

Hoe neem je kennis op? | Vlog #25 Cor Spronk SB&A

Hoe neem je kennis op? Doe je dat door een boek te lezen (mijn boek natuurlijk over een poosje;-) of door een cursus of training te volgen. Je kunt ook naar een congres gaan of, zoals ik laatst gedaan heb, naar een kennis festival. Op dit festival werden de elementen van een congres gemixt met een festival. Wat een leuk concept en wat was het leuk en inspirerend om er te zijn. Hoe ga jij de komende tijd kennis tot je nemen?

Durf te vragen #DTV | Vlog #26 Cor Spronk SB&A

Durf te vragen #DTV Afgelopen jaar zag je overal op Twitter en Facebook (LinkedIn in mindere mate) tegen komen dat mensen aan elkaar dingen vragen. Door het gebruik van #DTV leek het ineens minder brutaal. Maar was het überhaupt brutaal om dingen aan elkaar te vragen? Je durf wel dingen aan je leverancier te vragen maar durf je ook dingen aan je klant te vragen? Of aan je netwerk?

Wat als je stinkt | Vlog #27 Cor Spronk SB&A

Wat als je stinkt Zo, gelijk een confronterende vraag of stelling. Wat voor de één ruiken is is voor de ander stinken. Vroeger rook ik naar de boerderij, vriendjes en vriendinnetjes vonden dat ik stonk. Afgelopen jaren rookte ik. Ik rookte ook op kantoor en in de auto en al mijn kleren en alles in mijn omgeving rook naar roken. Anderen vonden vast dat ik stonk. Toen rook ik het zelf niet. Nu ik 6 weken geleden succesvol ben gestopt met roken, ruik is steeds meer dat ik toen stonk. Wat doe jij om NIET te stinken? En wat helpt om lekkerder te ruiken? Maskeren of de bron weghalen? Als je met mensen in gesprek bent dan is het niet fijn dat je stinkt (ruikt). Dat is uiteindelijk dus ook voor jou zelf niet fijn. Het is een moeilijk onderwerp om te behandelen, maar o zo belangrijk om af en toen eens bij stil te staan. Wat als je NIET meer stinkt?

Wat als je minder werkt? | Vlog #28 Cor Spronk SB&A

Wat als je minder werkt? Hard werken is niet erg. Het is zelfs leuk om te doen. Zeker als je werk je hobby is. Maar is hard werken wel altijd efficiënt? Of is het soms beter om eens even afstand te nemen en je bedrijf of je aanpak van een afstand te bekijken. Natuurlijk doe je dat in de vakanties al, maar dat zo af en toe tussendoor eens doen kan ook geen kwaad. Wat als je minder werkt en je bedrijf loopt beter? Ben je dan teleurgesteld dat het bedrijf niet van jou afhankelijk is of ben je dan blij dat het bedrijf ansicht ook bestaansrecht heeft zonder jouw lijfelijke aanwezigheid? Neem zo af en toe eens afstand en denk na of die lange werkweken nog wel nodig zijn. Wil je er eens over verder praten? Neem dan contact met mij op.

Wat als je te naïef bent? | Vlog #29 Cor Spronk SB&A

Vertrouw je iemand tot het tegendeel bewezen is of vertrouw je iemand nadat deze zich bewezen heeft? De meeste ondernemers gaan voor het eerste. Dat komt ook omdat ze zelf vaak zaken doen op basis van vertrouwen (gunnen). Maar is het altijd wijs om iemand blind te vertrouwen? Ik heb in het verleden echter teveel op mensen vertrouwt en te weinig controle toegepast. Tevens heb ik diverse malen niet geluisterd naar mensen die mij gewaarschuwd hebben. Was ik dan te goed van vertrouwen of was ik gewoon naïef? In vele gevallen ben ik eigenlijk gewoon te naïef geweest. Sindsdien is mijn slogan geworden: Vertrouwen is goed, controle is beter. En als je dan controleert, dan kun je ook nog eens een compliment weggeven.

Wat als alles even tegen zit? | Vlog #30 Cor Spronk SB&A

Over het algemeen kijk ik positief naar mijn eigen leven en de wereld om mij heen. Maar ook ik heb mijn moeilijke periodes. Dan lijkt of alles even tegen zit. Zo was (en nog ben ik) gestopt met roken. Denk je nu dat ik mij er beter door ben gaan voelen? Nee, echt niet, ik was me toch moe de eerste periode en nog ben ik er niet doorheen... Wat, je krijgt meer adem en energie..... ikke nog niet. Met die vermoeidheid in mij lichaam kostte alles zoveel meer energie dat het voor mij nodig was om mijn vorige vlogs maar weer eens door te nemen... O ja focus houden. In de afgelopen periode kwam ik erachter dat dus niet altijd alles lukt. En dat je niet altijd (direct) beloond wordt voor goed gedrag. In dit soort tijden is het goed om af en toe even afstand te nemen, maar ook om eens een collega-ondernemer op te zoeken en eens lekker van je af te praten. En ik weet nu uit ervaring aan deze kant van de tafel...dat lucht op. Wil jij ook eens van je afpraten onder het genot van een kop koffie ofzo, dan ben je welkom.

Wat als je personeel opleid en ze gaan lopen? | Vlog #31 Cor Spronk SB&A

Het opleiden van je personeel kan een duur grapje zijn. Vaak zijn het cursussen of trainingen die nodig zijn om de kennis op pijl te houden of om bepaalde certificaten in stand te houden. Vaak worden dit soort trainingen als een noodzakelijk kwaad gezien. Wat zou er nu mooier zijn dan dat je je personeel een training kunt aanbieden en dat je daarna al heel snel zou merken dat de sfeer in het bedrijf met sprongen omhoog ging. Dat je personeel pro-actief met hun eigen problemen aan de gang gaat. Dat ze hun resultaten weer gaan helen en zelfs meer. Wat zou je dat een rust geven toch? Dat wil je toch en daar heb je vast veel geld voor over. Tja, en als er dan eens een zo'n personeelslid gaat lopen, omdat hij eindelijk ziet welke potentie hij heeft, dan baal je natuurlijk als een stekker. Dat is logische n dan mag je best even de pest erin hebben. Maar stel dat je je personeel niet opleid en alle certificaten verlopen wat kun je dan nog met hen? En als ze dan blijven? Nog erger..... wel personeelskosten, maar geen omzet. En wat mis je als je personeel niet meer gemotiveerd te krijgen is en de resultaten steeds verder weg zakken? En ze blijven? Je moet er niet aan denken. Je bedrijf wordt een sterfhuis.....

7 stappen tot succesvol vertrouwen | Vlog #32 Cor Spronk SB&A

We zeggen vaak dat zaken doen een kwestie van vertrouwen is. Maar waarom zou je dat willen dan? Je wilt toch gewoon verkopen? Nee he? Ten diepste wil je dat mensen jou vertrouwen, omdat dat jij het bent. Dat ze je geloven omdat jij het zegt. Toch? Maar wie is nog te vertrouwen? Ben jij te vertrouwen? Is jouw personeel te vertrouwen? Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het is allemaal niet gemakkelijk wordt er dan gezegd. En toch is dat niet waar. Tijdens onze training “Instellingsverandering en verhogen persoonlijke invloed” behandelen we de 7 stappen die nodig zijn om tot succesvol vertrouwen te komen. In een persoonlijk gesprek kan ik je daar veel meer over vertellen,. Neem contact met me op, dat is een goede 1e stap.

Interesse 1/7 stappen | Vlog #33 Cor Spronk SB&A

Vaak zeggen vaak wel dat we geïnteresseerd zijn in onze klant, maar is dat ook zo? Als je echt geïnteresseerd bent in je klant dan merkt hij/zij dat. Draai het maar eens om. Hoeveel mensen die jou wat willen verkopen zijn echt geïnteresseerd in jou? Ze vragen misschien nog net hoe het met je gaat, maar gaan daarna direct over om over hun product of dienst te praten. Als je geluk hebt kom je er nog tussen, maar je voelt haarscherp aan dat het niet om jou te doen is. Ze willen maar één ding en dat is wat aan jou verkopen…… en dat voel je. Tijdens onze training “Instellingsverandering en verhogen persoonlijke invloed” behandelen we de 7 stappen die nodig zijn om tot succesvol vertrouwen te komen. In een persoonlijk gesprek kan ik je daar veel meer over vertellen,. Neem vandaag nog contact met me op, dat is een goede 1e stap.

Geslijm 2/7 stappen | Vlog #34 Cor Spronk SB&A

Je kent het wel. Die verkopers die lopen te slijmen. Ze vinden het schilderijtje aan de muur bij jou zo mooi. O, en ineens is een postzegelverzameling wel interessant? En geïnteresseerd als ze zijn in je familie in je kinderen…. En natuurlijk ook in die hobby golfen. Ja, zij golfen ook en willen graag eens "een balletje" met je slaan. Al met al word er heel wat af geslijmd. Een (potentiële) koper zit niet te wachten op deze “IJsbrekers” in een gesprek. Waarschijnlijk komt de verkoper er ook nooit meer op terug. Het is niet echt en dat voelt de ander. Tijdens onze training “Instellingsverandering en verhogen persoonlijke invloed” behandelen we de 7 stappen die nodig zijn om tot succesvol vertrouwen te komen. In een persoonlijk gesprek kan ik je daar veel meer over vertellen,. Neem vandaag nog contact met me op, dat is een goede 1e stap.

Vooroordelen 3/7 stappen | Vlog #35 Cor Spronk SB&A

We barsten van de vooroordelen: Daar heb je weer zo’n buitenlander, heeft er vast geen verstand van. Hij is toch veel te jong voor die functie? Zij zal vast niet op eigen kracht op die functie terecht zijn gekomen. Dat is een inkoper, stug en wil vast weer korting. Hij rijd een veel te grote auto, vast niet eerlijk aangekomen. Wat een kakker met die kleren aan. Wat een chaoot, met die rotzooi op zijn bureau. Herken je ze?   Vooroordelen, vooroordelen en nog eens vooroordelen… En met deze vooroordelen, bewust of onbewust, is de toon via onze non-verbale communicatie naar de klant gezet. En wij maar denken dat de klant deze niet voelt? Die is gek zeker?? En wat doet dit met de opbouw van het vertrouwen? Die is net te paard hard weggerend........ Tijdens onze training “Instellingsverandering en verhogen persoonlijke invloed” behandelen we de 7 stappen die nodig zijn om tot succesvol vertrouwen te komen. In een persoonlijk gesprek kan ik je daar veel meer over vertellen,. Neem vandaag nog contact met me op, dat is een goede 1e stap.

Excuses 4/7 stappen | Vlog #36 Cor Spronk SB&A

De brug stond open. Het was druk op de weg. Dit zijn de excuses die we vaak horen als iemand te laat is op een afspraak. Allemaal bullshit natuurlijk, want vaak ben je gewoon te laat vertrokken. Zo kennen we ook de wereld aan excuses waarom een deal niet is doorgegaan zoals: • We waren te duur. • We konden niet op tijd leveren. • We waren te laat met onze aanbieding omdat de calculatieafdeling te traag was. • Onze landelijke dekking was niet goed genoeg. • De inkoper had onredelijke eisen. We zijn er een ster in om excuses ter tafel te brengen. Het is vaak verkapte onmacht. Tijdens onze training “Instellingsverandering en verhogen persoonlijke invloed” behandelen we de 7 stappen die nodig zijn om wel tot succesvol vertrouwen te komen. In een persoonlijk gesprek kan ik je daar veel meer over vertellen,. Neem vandaag nog contact met me op, dat is een goede 1e stap.

Afhankelijkheid 5/7 stappen | Vlog #37 Cor Spronk SB&A

Het kan best zijn dat je onder druk staat. Dat je een target hebt die je wekelijks, maandelijks of jaarlijks moet halen. Het is dan ook niet zo raar dat je je dan afhankelijk voelt van je klant. Dat geslijm die we bij #2 bespraken komt vaak ook omdat we ons zo afhankelijk van de klant voelen. Als hij de order bij je plaatst heb jij misschien wel je target/bonus gehaald. Dit afhankelijkheidsgedrag word feilloos door je klant aangevoeld. Je kunt er donder op zeggen dat ze altijd bij jou komen om korting. Of ze willen nog iets extra’s erbij. Je zit in de fuik van afhankelijkheid en je komt er niet meer uit. Tijdens onze training “Instellingsverandering en verhogen persoonlijke invloed” behandelen we de 7 stappen die nodig zijn om je niet meer afhankelijk op te stellen en wel tot succesvol vertrouwen te komen. In een persoonlijk gesprek kan ik je daar veel meer over vertellen. Neem vandaag nog contact met me op, dat is een goede 1e stap.

It wasn't Me 6/7 stappen | Vlog #38 Cor Spronk SB&A

Wat is het toch gemakkelijk om te doen. Als er iets fout gaat, wijs je naar die ander. Dat is al een mechanisme die je vroeger als kind al hebt ontwikkeld. Je kreeg dan altijd het verwijt dat je ook niet mocht wijzen naar een ander, omdat er dan altijd drie vingers naar jezelf wezen. En als we de schuld bij de ander neerleggen maken we onszelf ook erg klein. We ontkennen dat we zelf invloed hebben of te weinig invloed hadden op dat moment. Wekt dit vertrouwen? Tijdens onze training “Instellingsverandering en verhogen persoonlijke invloed” behandelen we de 7 stappen die nodig zijn om niet steeds een ander de schuld te geven en wel tot succesvol vertrouwen te komen. In een persoonlijk gesprek kan ik je daar veel meer over vertellen. Neem vandaag nog contact met me op, dat is een goede 1e stap.

Oude patronen 7/7 stappen | Vlog #39 Cor Spronk SB&A

Herken je dat? Je doet je best, maar als het dan niet lukt, dan verval je in oude patronen. Je doet weer wat je altijd deed en krijgt dan ook wat je altijd kreeg. Je speelt het “SPEL” weer mee. Net als alle anderen. Krijg je het vertrouwen door dit (n)onderscheidend vermogen? Wees vanaf nu ECHT en je zult daardoor onderscheidend zijn, anders dan de massa. Tijdens onze training “Instellingsverandering en verhogen persoonlijke invloed” behandelen we de 7 stappen die nodig zijn om ECHT onderscheidend te worden en zo wel tot succesvol vertrouwen te komen. In een persoonlijk gesprek kan ik je daar veel meer over vertellen. Neem vandaag nog contact met me op, dat is een goede 1e stap.

Vraag voor ondernemers | Vlog #40 Cor Spronk SB&A

In deze vlog stel ik aan alle ondernemers in mijn netwerk de vraag: Wat wil jij in 2019 bereiken? Wil je meer groei in je onderneming of meer groei in kennis en kunde van je mensen of jezelf? Of wil je juist eens meer rust? Rust omdat je een hectische tijd achter de rug hebt of rust, omdat je gewoon even moe bent en het niet meer overziet? Als je eens wilt sparren over hoe je bedrijf ervoor staat en jouw rol en positie daarin, neem dan contact met mij op. Een eerste gesprek kost je niets, behalve koffie en je tijd.

Groei als doelstelling | Vlog #41 Cor Spronk SB&A

In deze vlog stel ik aan alle ondernemers in mijn netwerk de vraag: Wat wil jij in 2019 bereiken? Wil je meer groei in je onderneming of meer groei in kennis en kunde van je mensen of jezelf? Groei is niet altijd zaligmakend. Groei in omzet betekent ook niet altijd dat je bedrijf er beter door gaat renderen. En welke invloed heeft dit dan op jou als ondernemer? Als je eens wilt sparren over hoe je bedrijf ervoor staat en jouw rol en positie daarin, neem dan contact met mij op. Een eerste gesprek kost je niets, behalve koffie en je tijd.

Rust als doelstelling | Vlog #42 Cor Spronk SB&A

In deze vlog stel ik aan alle ondernemers in mijn netwerk de vraag: Wat wil jij in 2019 bereiken? Wil je meer rust in je onderneming of wil je zelf meer rust? En hoe doe je dat? Het kan zijn dat je moe bent na een tijd hard werken, maar het kan ook zijn dat je moe bent van je personeel, je leveranciers, je klanten of van het ondernemen zelf. Hoe bouw je nu rustmomenten in? Hoe krijg je weer meer grip op je bedrijf, waardoor je meer rust krijgt? Ik geef wat tips in deze vlog. Maar als je eens wilt sparren over hoe je bedrijf ervoor staat en jouw rol en positie daarin, neem dan contact met mij op. Een eerste gesprek kost je niets, behalve koffie en je tijd.

Omgaan met teleurstelling | Vlog #43 Cor Spronk

Man man man, wat is dat wel eens lastig hé? Omgaan met teleurstelling. Maar het is wel de kunst om er goed mee om te gaan. Sommige zaken die ons een teleurstelling opleveren zijn van materiële aard. Iets werkt niet of gaat kapot. Tja, dat is jammer en dat lossen we op toch? Maar als we teleurgesteld raken in een klant, omdat hij niet betaald, hoe gaan we daarmee om? Of een werknemer die niet doet wat je hebt afgesproken. Of een leverancier die er een potje van maakt? Toen ik deze vlog maakte bedacht ik mij dat ik vast ook wel eens iemand teleurstel. En ik hoop zo dat deze persoon of organisatie dan wel bij mij klaagt, want anders ben ik een klant kwijt geraakt vrees ik. Laten we met elkaar in gesprek blijven, ook al zijn we wel een keer teleurgesteld in elkaar.

Ben jij een beurstijger? | Vlog #44 Cor Spronk

Beurzen. Het mooie van beurzen is dat er in korte tijd veel mogelijke klanten van de toekomst in een korte tijd naar JOU toekomen in plaats van dat jij ze moet afrijden. Daarnaast kan een beurs ook goed benut worden om je bestaande relaties uit te nodigen en ze in de watten te leggen, iets nieuws te laten zien of zelf te verbinden met elkaar. Ik ging als Mystery Guest kijken op de Bouwbeurs 2019 in Utrecht en de Infrarelatiedagen in Hardenberg. Wat ik daar zag, daar werd ik niet allemaal blij van. Wat een geldverspilling af en toe. Dan lopen er per uur zo'n 5 mogelijke toekomstige klanten aan je stand voorbij. En wat doen sommige standhouders? Ja, achter een tafeltje met hun telefoon spelen. Wat een zonde van die 10 tot 50 duizend euro die zo'n week dan kost. Gelukkig waren er ook beurstijgers. Mannen en vrouwen die het wel begrepen en actief de bezoekers vriendelijk aanspraken met goede vragen. Zij zullen zeker hun geïnvesteerde geld terug verdienen. Aan het einde van de vlog geef ik al enkele tips over hoe je succesvol kunt zijn als standhouder. Wil je meer weten en hier eens over door praten? Nodig me uit voor een kop koffie en dan kan jouw volgende beurs zeker succesvoller zijn.

Sponsoring | Vlog #45 Cor Spronk

Waarschijnlijk word jij of jouw bedrijf vaak benadert voor sponsoring. Dat kan zijn door werknemers van je bedrijf, maar ze kunnen ook langs komen met een collectebus of een concrete vraag voor sponsoring van bijvoorbeeld een voetbalclub of evenement. Het kan je, als tegenprestatie, naamsbekendheid opleveren maar je kunt het ook doen omdat je gewoon achter bijvoorbeeld de doelstelling van de club of organisatie staat. Zo heb ik afgelopen week meegedaan aan een veiling van een schilderij/kunstwerk (helaas niet helemaal goed te zien op de video) waarvoor de opbrengt ging naar de SamenLoop voor Hoop in Dronten 2019. Één van de teams had een benefietconcert georganiseerd in The Music Bar in Kampen, waarmee ze ruim € 3.000,- ophaalden voor het goede doel. Suit Up trad op (wat een feest) en ik mocht de trotse eigenaar worden van het kunstwerk, een rood doek met een hart van witte knopen. Deze is gemaakt door Daniël bij Oma’s Knopendoos in Dronten. Tegenwoordig kunnen veel evenementen niet meer bestaan zonder sponsoring of giften. Ik ben benieuwd waar jij de komende tijd “aan blijft hangen”. Bedenk goed waar jouw hart naar uitgaat en waar je eventueel je (bedrijfs)naam aan wilt verbinden.

Is je werk je passie? | Vlog #46 Cor Spronk

Als je werk je passie (hobby) is dan hoef je nooit meer te werken, zo gaat een spreekwoord. Ondernemen en ondernemer zijn kan je passie zijn. Je hebt een bepaalde vrijheid, je maakt je eigen keuzes en je bepaalt zelf wat je doet. Maar ook in het ondernemen kunnen werkzaamheden zitten die je minder leuk vind, zoals administratie of personeel. Wat zou het dan mooi zijn om die werkzaamheden te delegeren wanneer dat mogelijk is. Om te zien welke werkzaamheden dat zijn is het goed om eens tijd te nemen om met een soort helikopterview boven je bedrijf te kijken. Dit kun je alleen doen, maar ook met enkele mede-ondernemers die wellicht in hetzelfde schuitje zitten of dit ook al eens hebben meegemaakt. Tijdens zo'n helikopterview sessie kun je dan ontdekken wat je passie ook al weer was en hiernaar terug gaan. Want als je werk (weer) je passie is, dan hoef je nooit meer te werken..... Wil je meer weten over de mogelijkheden om eens met enkele mede-ondernemers een helikopterview-sessie te houden, neem dan contact met mij op. Tijdens een kop koffie informeer ik je over de mogelijkheden.

Deadlines zijn lekker | Vlog #47 Cor Spronk

Tja dat vind ik tenminste. Onder druk word alles vloeibaar, zo gaat het gezegde. En voor mij geld dit ook. Ik houd ervan als er druk op de ketel staat. Als iets NU ECHT af moet en niet meer kan wachten. Dan ben ik vaak op mijn best. Dan kraakt het wel, maar dan word het beste naar boven gehaald. Deadlines helpen mij om scherp en creatief te worden en het beste voor mijn bedrijf of mijn klant te bedenken. Als je echter niet van deadlines houd, zorg dan dat je je werk en afspraken beter (in het voren) plant. Bereken hoeveel tijd een project van je vergt en plan dit zorgvuldig in, zodat een deadline voor jou geen dodenlijn word. Zo word een deadline een moment waar je naar toe kan werken en word het een positieve finish lijn. Nog één ding: Voor de mensen zoals ik, die wel van deadline houden. Zorg wel dat je werk op tijd af is (en houd een beetje rekening met de mensen die niet van deadlines houden)

Geef jij korting? | Vlog #48 Cor Spronk

Er zijn twee dingen die ik vandaag over korting wil zeggen. Als de klant om korting vraagt, dan zou je kunnen zeggen dat de klant al besloten heeft om bij jou te gaan kopen. Enkel wil hij nog wat details verder bespreken en het dus nog met je over de prijs eens worden. Dit is wel de positieve benadering van een klant die korting vraagt. Je moet je echter wel af vragen wat er aan de hand is als klanten jou vaak om korting vragen. Een reden zou kunnen zijn dat je je nog te afhankelijk opstelt ten opzichte van de klanten en dat de klanten dit ruiken. Ze voelen en of weten dat er nog wat te halen valt en misschien heb jij nog niet alle informatie gekregen van de klant om die klant tot overtuiging te brengen. Na de vraag om korting kun je kijken of je meer informatie kunt verzamelen of je kunt kijken of je de klant kunt helpen als je hem er iets bij verkoopt in plaats van de gevraagde korting. Maar van een bezwaar een kans. Laat in ieder geval je klant tevreden de deur uit lopen.

Weer of geen weer l Vlog #49 Cor Spronk

Het weer is altijd een onderwerp van gesprek in Nederland. Het is te warm of te koud. Te nat of te droog. Er is altijd wel iemand die het niet met het weer eens is. Maar we kunnen er zo weinig aan doen. Toch heeft het weer wel degelijk invloed op onze bedrijven, op onze werkzaamheden. Bij mooi weer is iedereen vrolijker en lijkt het zaken doen zoveel gemakkelijker. (Tenzij je een Coolcat winkel hebt natuurlijk). Werken in de regen, zoals een inframonteur of een schilder, dat valt niet altijd mee. Maar klagen helpt ook niet echt. Ik wens een ieder dan ook mooi weer toe. Of in ieder geval het weer wat je graag ziet. Nog een fijne dag.

Hoe maak ik een Pitch l Vlog #50 Cor Spronk

In deze vlog leg ik uit wat een pitch is en waar het vandaan komt. Daarna leg ik uit waar je allemaal kunt pitchen en geef daar enkele voorbeelden van. Ook vertel ik hoe je er goed in kunt worden en waar dan de kracht ligt. Veel mensen vinden pitchen moeilijk. Feit is wel, dat als je het veel gaat oefenen en doen, dat het steeds een beetje makkelijker word. Wat zou jij vertellen over jezelf en je bedrijf als je 1 minuut de tijd had? Als jij het moeilijk vind om hier antwoord op te geven en je komt wel vaak in de positie/gelegenheid om te pitchen, dan wil ik je wel helpen. Ik kan je Pitchtraining geven, zodat je tijdens een businessmeeting of andere plek waar je jezelf kunt presenteren, je niet meer onzeker voelt, maar dat je stevig in je schoenen staat. Ik help je om je pitch korter en scherper te krijgen en zorg ervoor dat er een duidelijke "call to action" aan het eind is. Wil je dit? Neem dan contact met mij op. Jouw pitch zal daarna sterk en krachtig zijn.

Wat zijn jouw intenties? l Cor Spronk Vlog #51

Mijn intenties bij alles wat ik doe zet ik tegenwoordig onder aan mijn mailtjes binnen LinkedIn: "Ik wil je inspireren, helpen, je hart raken en tot je verstand doordringen. Zodat jij verder komt". Laats maakte ik op een netwerkbijeenkomst iets heel aparts mee. Een collega-ondernemer wilde een afspraak met mij maken. Nadat de afspraak gemaakt was vroeg ik hem wat de agenda van de afspraak zou zijn. Hij wilde graag een bedrijf in Dronten gaan beginnen en mijn netwerk daarbij gebruiken. Op de vraag wat hij dan voor mij wilde betekenen kwam een opmerking....... nee, die geloof je niet!!! Kijk maar eens naar de vlog en erger u niet, maar verbaasd u alleen....

Het is feest! l Vlog #52 Cor Spronk

Vandaag hebben we het een jaar volgehouden om te vloggen. Het is nog om meerdere redenen feest. Kijk snel in het filmpje waarom.
Pen
>