Van weten naar doen
Hoe je kennis en ambities ook echt realiseert
Hieronder vind je een samenvatting van het boek “Van weten naar doen” van Ken Blanchard, Paul J. Meyer en Dick Ruhe.
Heeft de opgedane kennis werkelijk je gedrag veranderd?
Juiste leermethode:
- Altijd aantekeningen maken tijdens een les/seminar/mentorsessie
- Binnen 24 uur nalezen en de aha momenten of nieuwe inzichten opnieuw opschrijven/intypen
- Geef de kennis door aan anderen
De missing link: Waarom doen mensen niet wat ze geleerd hebben?
- Te veel informatie
- Negatief filteren
- Gebrek aan follow up
Herhalen, herhalen, herhalen
Herhalen, herhalen, herhalen is de oplossing voor het verbeteren van kennis, houding en gedrag. Herhaling, herhaling, herhaling is gespreide herhaling.
Reden 1. Te veel informatie
Het is beter om weinig informatie vaker te leren dan veel informatie in één keer.
Je onthoudt slechts een klein deel van wat je in één keer leest of hoort.
Daarom moet je weinig informatie vaker lezen en leren en niet veel informatie eenmalig.
Om je iets eigen te maken moet je je op een paar concepten richten, ze regelmatig herhalen, je erin onderdompelen en de ideeën en vaardigheden verder uitbouwen. Regelmatige, gespreide herhaling is de sleutel.
Zodra de mensen hun taken onder de knie hebben, zijn ze beter in staat creatief te denken en zijn ze tot grote dingen in staat.
Reden 2. Negatief filteren
Veel mensen filteren alles wat ze horen of lezen door een negatieve denken en hun gesloten, veroordelende manier van denken. Hoe kun je dat veranderen?
Door te luisteren met een positieve instelling:
Zonder vooroordelen en aannames.
Met een leergierige instelling en enthousiast over nieuwe informatie.
En met positieve verwachtingen
Met een pen in de hand om aantekeningen te maken.
Maar met een verlangen niet alleen te horen wat er gezegd wordt, maar ook wat dat in je verbeelding kan losmaken.
Met de actieve instelling: hoe kan ik dit gebruiken?
Denken in mogelijkheden
Iets minimaal zes keer aanbieden lijkt het geheim van regelmatige herhaling te zijn.
Van afwijzing naar verwerking:
- Afwijzing
- Weerstand
- Gedeeltelijke acceptatie
- Volledige acceptatie
- Gedeeltelijke verwerking
- Volledige verwerking
Groenelichtdenken
Zodra er een nieuw voorstel gedaan word, open jij de discussie met te vertellen waarom jij denkt dat we voor dit idee moeten gaan. Jij bent degene die ons moet zeggen dat we het idee een kans moeten geven. Je voert geen enkel argument aan waarom we het niet zouden moeten doen totdat alle positieve reacties door de groep zijn doorgenomen.
Negatieve commentaren (oranjelichtdenken) mogen nooit voor de positieve geuit worden.
Waarom mensen hun kennis niet omzetten in daden
2: Negatief filteren.
Omdat we als kind geen onvoorwaardelijke liefde en ondersteuning krijgen, gaan we twijfelen aan onszelf en aan anderen.
Twijfelen aan jezelf heeft tot gevolg dat je alle informatie uit boeken, trainingen of gesprekken filtert – gestuurd door je onzekere, klein denkende, veroordelende, kritische, door angst gedreven instelling. Zo ontstaat negatief denken.
Negatief denken leidt ertoe dat je maar een klein deel van wat je ziet en hoort gebruikt, dat je maar een deel bereikt van wat je zou kunnen bereiken en dat je te snel met te weinig genoegen neemt.
Je groeit het beste met een positieve, open instelling, die je creativiteit, je verstand en je motivatie aanwakkert en die onverwachte mogelijkheden creëert.
Je moet manieren vinden op een open instelling te krijgen. In plaats van je te richten op wat er niet aan een nieuwe idee klopt, moet je proberen een groenelichtdenker te worden die actief op zoek gaat naar wat er wel klopt. Je moet tegen jezelf zeggen: Ik weet dat er iets waardevols zit in wat ik nu lees of hoor. Wat kan dat zijn?
Een gesloten, negatieve instelling veranderen in een positieve instelling gaat niet vanzelf. Ben je eenmaal bereid om te veranderen, dan heb je een specifieke strategie nodig die deze nieuwe manier van denken constant versterkt.
Mensen met verantwoordelijkheden in het heden zullen de toekomst in de weg staan, omdat de huidige situatie hen zo in beslag neemt of omdat ze belang hebben bij de bestaande toestand en gang van zaken.
Reden 3: Gebrek aan follow-up
Mensen moeten hun follow-up plannen als ze hun kennis willen omzetten in gedrag.
Iets goeds gebeurt nooit per ongeluk.
Om gedrag te veranderen en de gewenste resultaten te behalen heb je structuur, ondersteuning en verantwoordelijkheid nodig. Als alle drie aanwezig zijn heb je goede follow-up. Een gebrek aan follow-up, de derde reden waarom mensen hun kennis niet omzetten in daden, is de moeilijkste blokkade om te overwinnen. Daarom heb je een plan nodig.
Follow-up leersysteem:
- Vertellen
- Laten zien
- Laten doen
- Observeren
- Complimenteren en/of bijsturen
- Vertellen
- Laten zien
- Laten doen
- Observeren
- Complimenteren en/of bijsturen
Hoe sneller je een aangeleerde vaardigheid oefent, hoe groter de kans dat je het snel beheerst. Oefening baart geen kunst, kunstig oefenen baart kunst.
Herhalen, herhalen, herhalen
Succesvolle mensen willen leren en hebben een leerplan! Zonder motivatie en een concreet, haalbaar plan is het niet waarschijnlijk dat mensen een leertraject volhouden en uiteindelijk iets echt onder de knie krijgen.
Als je echt iets wil bereiken dan moet je bereid zijn om gecoacht te worden en te leren onder supervisie van een mentor.
Winnaars hebben alleen nog de kennis nodig over de organisatie en hun cultuur en duidelijkheid over de doelen en gebruiken.
Het is de verantwoordelijkheid van de manager om te zorgen dat al zijn mensen een leraar of coach tot hun beschikking hebben als dat nodig is.
Follow-up 2: de ander laten vragen, de ander laten zien, zodat jij kunt observeren en dan complimenteren.
Naar Follow-up 3: zelf laten vertellen, zelf presenteren en zelf eigen prestaties complimenteren of bijsturen.
Meerdere follow-up systemen:
- Een-op-een-vergaderstructuur
Eens in de twee weken een half uur de tijd nemen met de mensen die rechtstreeks aan hen rapporteren. Doelen bespreken en welke hulp ze nodig hebben. Het is hun vergadering.
Herhaling, herhaling, herhaling is de sleutel tot succes. - Iedere “leerling” wordt gekoppeld aan een externe coach/mentor om actief de kloof tussen kennis en gedrag, tussen weten en doen te verkleinen.
Wie toepast wat hem is geleerd en zijn doelen behaalt, creëert winst voor iedereen!
Waarom mensen hun kennis niet omzetten in daden 3: Gebrek aan follow-up
• Succesvolle mensen willen graag leren en hebben een follow-up plan nodig om te leren.
• We kunnen het niet aan het toeval overlaten of we doen wat we geleerd hebben. Follow-up die structuur, ondersteuning en verantwoordelijkheid biedt, is noodzakelijk om je te helpen je voornemens ten uitvoer te brengen.
• De reeks vertellen, laten zien, laten doen, observeren, vooruitgang prijzen en/of bijsturen is een simpel maar effectief follow-up plan dan van potentiële winnaars echte winnaars kan maken.
• Het positieve benadrukken helpt leerlingen leergierig te worden. Vooruitgang prijzen is belangrijk voordat bijsturen of correctie plaatsvindt. Na verloop van tijd zullen mensen in staat moeten zijn zichzelf te prijzen en bij te sturen.
• Een-op-een gesprekken en externe coaches/mentoren zijn ook nuttige middelen om de kloof tussen weten en doen te overbruggen.
Pas als je je beperkt tot weinig dingen vaker leren en je negatieve houding aanpakt zal positieve follow-up invloed uit kunnen oefenen.
Van weten naar doen
Grootse presteerder
Er loopt een rode draad door het leven van iedere grootse presteerder. Het is de rode draad van focus, verweven met doorzettingsvermogen. Hij heeft de gave om zich als een adelaar te focussen op een bepaald doel en op koers te blijven voor het doel. Daarnaast heeft hij een externe coach/mentor die hem helpt van weten naar doen.
Anderen leren wat jij weet is een van de beste manieren om nieuwe kennis toe te passen. Het vergroot je commitment om kennis om te zetten in daden. De kloof tussen weten en doen overbruggen is meer een kwestie van actie dan van woorden.
Wil je werkelijk je doel bereiken?
Het enige dieet wat je helpt af te vallen is het dieet waar je je aan houd.
Zo is ook het enige sportschema wat je helpt om je gewenste BMI en spiermassa te krijgen is het sportschema waar je je aan houd.
Het enige follow-up (leer)plan die je structuur, ondersteuning en verantwoordelijkheid bied en je helpt om van weten naar doen te gaan is het follow-up plan die zorgt dat je weinig dingen tegelijk leert, die je met positieve instelling benadert en waar je pas mee stopt als het een automatisme is geworden.
Einde samenvatting.
MAG IK JOU OOK ONDERSTEUNEN en je te helpen om van weten naar doen te komen?
Gelden de onderstaande vragen voor jou? Neem dan ook contact met mij op.
Wie ben ik echt en wat kan ik ermee als ondernemer?
Ik zoek een mentor voor ondernemers.
Mentor met verstand van ondernemen in moeilijke tijd.
Zakelijke mentor voor bedrijf met meer dan 50 medewerkers.
Mentor met verstand van de bouw.
Businesscoach met verstand van de technische sector.
Hoe breng ik mijn bedrijf autonoom naar een hoger niveau
Ik heb nieuwe visie nodig voor mijn onderneming
Autonoom groeien of groeien door overnames
Waar vind ik een zakelijke business coach
Op zoek naar business coach in Flevoland, Gelderland en Overijssel
Zakelijke mentor op de Veluwe gezocht
Nuchtere zakelijke coach gezocht
Van weten naar doen
EEN OP MAAT PROGRAMMA VOOR JOU ALS ONDERNEMER
Om jou als ondernemer ook te kunnen helpen hebben we diverse programma’s samengesteld waaruit je kunt kiezen. Deze kun je vinden op onze aanbiedingspagina.
WIL JE DIRECT EEN AFSPRAAK MAKEN?
Wil je een afspraak maken om hier eens vrijblijvend over verder te praten? Plan dan vandaag nog een telefonisch kennismakingsgesprek met ons in via ons handige tool op onze website. Klik dan hier
Bellen voor een afspraak maken mag natuurlijk ook altijd.
Bel dan naar 06-53321934. Dan zoeken we samen een geschikt moment in jouw en mijn agenda.
Ik kijk uit naar onze afspraak.
Wil je eerst linken met mij op LinkedIn? Klik hier naar mijn bedrijfspagina of mijn persoonlijke profiel.