Acht stappen voor verandering volgens Kotter

Acht stappen voor verandering volgens Kotter

Professor John Kotter is een van de bekende onderzoekers rond verandermanagement. Hij vat zijn bevindingen samen in een model van acht stappen.


1. Zonder urgentie, geen verandering

Zonder urgentie, geen verandering 1-8

Er moet urgentie zijn. Als we de verandering niet belangrijk vinden, zal er weinig beweging komen. Hoe kan je mensen doordringen van de noodzaak om iets te gaan doen? Hoe kan je zowel hun geest als hun hart raken?


2. Bouw aan een sterk (bege)leidend team

Bouw aan een sterk (bege)leidend team 2-8

Je hebt een sterk team nodig om een verandering te leiden, een team dat het vertrouwen geniet van de medewerkers en het management, dat elkaar aanvult en dat bereid is om ervoor te gaan.


3. Bepaal een gedurfde visie, een aantrekkelijke stip op de horizon

Bepaal een gedurfde visie 3-8

Is het einddoel duidelijk? Een goede visie inspireert, daagt uit... maar is ook realistisch en bereikbaar. Heb je een toekomstbeeld waar mensen zich aan kunnen optrekken? Neem de tijd om - met het kernteam - een sprekende visie uit te tekenen.


4. Schakel iedereen in die wil helpen

Schakel iedereen in die wil helpen 4-8

Een verandering kan pas slagen als veel mensen eraan meewerken. Als iedereen afwacht om te zien wat er gebeurt, komt het schip niet in beweging. Ziet iedereen wat de droom is, en voelen ze zich erbij betrokken? Charismatische leiders weten de fantasie en de passie van mensen aan te boren. Kan jij dat ook?


5. Recht op je doel af

Recht op je doel af 5-8

Ruim je obstakels uit de weg (zoals achterhaalde procedures of documenten die dubbel werk opleveren en mensen beletten om voluit voor de nieuwe werkwijze te gaan)? Ben je bereikbaar, zodat mensen met hun vragen en voorstellen kunnen komen?


6. Boek en deel je SUCCESsen

Boek en deel je SUCCESsen 6-8

Het hoeft niet altijd een groots resultaat te zijn eer je kan vieren. Zorg dat er snel kleine successen geboekt worden en besteed daar ook aandacht aan. Bedankt mensen die zich inzetten en stimuleer initiatieven.


7. HOU VOL want het gaat niet vanzelf

HOU VOL want het gaat niet vanzelf 7-8

Het is niet omdat de eerste resultaten zichtbaar worden dat de verandering rond is. En toch staat waarschijnlijk het volgende grote project alweer aan de deur te kloppen: directies willen heel veel veranderen op korte tijd, en daardoor zijn de veranderingen dikwijls niet duurzaam. Blijf dus hameren op het belang van de verandering, blijf dat toekomstbeeld voor ogen houden, blijf communiceren en mensen wijzen op de acties die lopen, de successen die je boekt... Elk van de zes voorgaande stappen blijven belangrijk!


8. Verandering is geen doel, het is een gegeven

Verandering is geen doel, het is een gegeven 8-8

Hoe zorg je dat de resultaten blijven opgevolgd worden, dat het management én de medewerkers blijven werken volgens de nieuwe cultuur? Reken op 3 tot 5 jaar eer een verandering echt ingebed raakt... Neem je voldoende tijd?

Cor Spronk

Over de auteur

Cor Spronk is een doorgewinterde ondernemer. Een gedreven verhalenverteller uit het oosten van het land. Nuchter en eigengereid. Integer en hij wil er zijn voor een ander.

Cor is informeel in de omgang en houd van korte lijnen. Hij is helder in zijn communicatie en bied graag een luisterend oor naar ondernemers en dan het liefst naar DGA’s / ondernemers.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>